Leestijd: 1 minuut

Evides Industriewater opende in mei vorig jaar een gloednieuw onbemand Demiwater vulpunt, vlak naast hun eigen terrein aan de Baanhoekweg in Dordrecht. Bij het nieuwe vulpunt kan er snel worden getankt: enerzijds door het ontbreken van complexe toegangsprocedures en anderzijds door de hoge output van maar liefst zestig kuub per uur.

Process Control stelde vier vragen aan Chris Roubos van Evides en Ivo Broekhuijsen van ImFuel.

  1. Er was al een vulpunt op het Huntsman terrein. Waarom dan dit nieuwe vulpunt? Roubos: “Een vulpunt op het terrein van een andere partij is niet ideaal, omdat je te maken hebt met allerlei regels met betrekking tot toegang en veiligheid. Terecht natuurlijk, maar dat maakt het tanken niet makkelijker, noch sneller. Daarnaast is het ook lastig om toezicht te houden op het vulpunt op het moment dat dat punt zich niet op je eigen site bevindt. Je wilt niet hebben dat je klanten zich niet aan de regels houden van de partij waar je mee samenwerkt. Het is vervelend als afnemers niet de voorgeschreven PBM’s dragen, of niet de juiste papieren bij zich hebben.”
  2. Zijn de eisen minder streng op het nieuwe terrein? Roubos:“De tankstraat bevindt zich in een groenstrook, direct naast de openbare weg, grenzend aan het Evides terrein. Gebruikers hoeven zich dus niet aan te melden en omdat we niet op een site zitten, zijn de veiligheidseisen minder streng. We zitten niet in een petrochemische omgeving, dus dat scheelt erg veel. Overigens zien we dat veel afnemers toch standaard met een veiligheidsbril en helm lopen. Dat vinden wij een prima gewoonte. ”
  3. Hoe werkt het tanken? Broekhuijsen:”Voordat de gebruiker daadwerkelijk kan tanken, vindt er eerst een controle plaats. Aan de app is een cloudapplicatie gekoppeld, waarin enerzijds de juistheid van de code wordt gecontroleerd, maar ook wordt gekeken of de gebruiker nog voldoende kuub water contractueel tegoed heeft en of het dagquotum nog niet is overschreden. Pas dan wordt de applicatie van Evides bevraagd en kan de pomp starten. Bij het vulpunt voor kleinverbruikers hoort een andere app, die nog meer op selfservice gebaseerd is.”
  4. Wat vinden de klanten er van? Roubos: “Ik begrijp van de chauffeurs dat vooral de toegankelijkheid als een enorme pré wordt gezien. Daarnaast kunnen ze snel tanken met zo’n zestig kuub per uur. Je hebt dus binnen een half uur een complete tankwagen vol. Er zijn zat plekken waar je met tien kuub per uur kan tanken. Dan ben je wel even bezig.”

Lees het complete verhaal over dit project, met daarin meer technische details over de pompen, afsluiters en procesautomatisering, in Process Control no 1 2018.

DELEN