Beeld: Bosch

Een kwart van de organisaties doet er een half jaar tot een jaar over om een technische vacature in te vullen. Voor ruim de helft (56%) kost dit een maand tot een half jaar. Met de alsmaar groter wordende schaarste op de arbeidsmarkt is het de vraag hoe organisaties het gewenste technisch talent kunnen aantrekken.

Allereerst is het van belang dat bij het werven van technici de focus ligt op de behoeften van de technicus. ROVC zette onder vijftig technici een aantal vragen uit rondom werving en selectie. Hieruit blijkt dat uitdagende werkzaamheden een belangrijke factor is bij het kiezen van een nieuwe baan (70%). Daarnaast staan ontwikkelmogelijkheden (58%) en salaris (50%) in de top drie. Wanneer organisaties technisch talent aan de haak willen slaan, moeten zij allereerst het eigen netwerk inzetten. 64 Procent geeft dat aan de zoektocht naar een nieuwe baan start bij eigen connecties.

Daarnaast zijn veel organisaties op zoek naar een allround technicus, terwijl dit lang niet altijd de beste optie is. Er moet goed worden gekeken naar welke competenties er nodig zijn. Motivatie, betrokkenheid en lerend vermogen zijn minstens net zo belangrijk als vaardigheden. In de ROVC TechBarometer geeft een kwart van de technici aan ruim 20 jaar werkzaam te zijn binnen dezelfde organisatie, waar ze ook trouw zijn aan hun functie. Investeren in een opleiding zal dus zeker lonen.

Kortom, het mes snijdt aan twee kanten. Technici zijn op zoek naar uitdagingen en ontwikkelmogelijkheden. Een functie moet voor hen aantrekkelijk gemaakt worden. Het bieden van opleidingsmogelijkheden zorgt daar voor. Voor een organisatie biedt het opleiden de mogelijkheid om technisch personeel specifiek op benodigde vaardigheden te trainen.

DELEN