Zuivelmultinational FrieslandCampina heeft vorige week een volledig recyclebare en lichtere versie van de hersluitbare verpakking voor kaas gepresenteerd. Het betreft een verpakking die volledig is gemaakt van polypropyleen. Tot nog toe betrof het een verpakking die was opgebouwd uit meerdere plasticsoorten en minder goed sorteerbaar en recyclebaar was. Het nieuwe product is tevens veel lichter is dan de oude en daarmee realiseert FrieslandCampina een vermindering van zo’n 30 procent van het plasticverbruik: een afname van in potentie driehonderd ton per jaar. Al eerder bereikte het bedrijf een vermindering van het plasticgebruik met 20 procent. “De reacties van klanten waren zeer positief”, laat het bedrijf weten.

Het is nog onbekend wanneer de nieuwe verpakking in de winkel ligt, maar Patrick van Baal, verantwoordelijk voor het Global Packaging Development Team (onderdeel van afdeling Research and Development) verwacht dat dit eind van het jaar in productie wordt genomen en in de winkel ligt.

Het is volgens Van Baal niet zo dat veel machines andersoortige handelingen moeten verrichten. “Het wijzigen van de specificaties en de juiste materiaalopbouw was wél een grote uitdaging voor de leverancier. We hadden uitvoerig overleg met onze leveranciers en andere ketenpartijen over de duurzame verpakkingsdoelen die we willen realiseren. Want alleen samen kun je echt impact maken. Wij hebben echter zelf weinig hoeven te wijzigen. Het was wel, zoals ik al zei, een heel proces om samen met de leverancier te zoeken naar de goede configuratie.” Na gebruik kan de klant het plastic bij het PMD afval gooien of bij het overige afval (in het noorden van het land). Het komt in ieder geval in bakken terecht, bij het andere polypropyleen-afval. “Het kan daarna weer worden gebruikt voor stevige materialen, zoals het maken van stofzuigers.” Vooralsnog mag het niet meer als voedselverpakkingen een tweede leven leiden. “Er is regelgeving. Het is een samenspel van factoren.”

Sommige bedrijven hebben voor zichzelf een doel gesteld wat betreft de komst van een circulaire economie. Hoe zit dat bij FrieslandCampina? Van Baal: “Ons algemene doel is dat we onze verpakkingen circulair willen maken en de Co2 footprint sterk reduceren. We hebben ons wel gecommitteerd aan onder meer het Nederlandse plasticpact, en die hebben als doel (beiden liggen dichtbij elkaar) als datum 2025. Ons eerste doel is dat alle plastic verpakkingen recyclebaar zijn.”