Uit een onderzoek van Axians, dat vorige week werd gepresenteerd, blijkt dat bijna een op de drie bedrijven in de industrie achterloopt als het gaat om digitalisering.

1-500

Axians is een onderdeel van de VINCI Energies group en bestaat uit een netwerk van internationale business units met in totaal 10.000 medewerkers. Met het onderzoek richtte Axians zich op medewerkers in bedrijven variërend van 1 tot 500 medewerkers. In totaal werden 575 mensen geïnterviewd en daarvan hadden 200 medewerkers een leidinggevende functie. Daarvan waren weer 16 mensen werkzaam bij bedrijven met meer dan 100 medewerkers.

Implementatie

36% van de ondervraagden geeft aan dat de leidinggevenden binnen hun organisatie onvoldoende op de hoogte zijn van digitalisering in de industrie. Digitale ontwikkelingen staan weliswaar op de agenda van deze bedrijven, maar de implementatie van nieuwe technieken blijkt in de praktijk lastig te zijn. En dat terwijl digitale innovaties kritiek zijn voor de toekomst van veel bedrijven in de industrie, stelt Axians Business Unit Manager Guido van Dinther.

Robots

Ook de mogelijke consequenties van het uitblijven van digitale innovatie is onvoldoende bekend bij de bedrijven, meent een deel van de respondenten. Zo zegt een op de vijf respondenten dat hun organisatie onvoldoende op de hoogte is van de economische gevolgen van het uitblijven van innovaties. Een iets groter deel (23%) meent dat de organisatie waar ze voor werken niet voldoende op de hoogte is van de gevolgen voor het personeel. Dat gegeven kan overigens breed worden geïnterpreteerd. Zo zijn er (ook in de industrie) werknemers die vrezen dat hun banen worden overgenomen door robots (10%), maar er zijn ook medewerkers die door de toenemende digitalisering een rol voor zichzelf zien weggelegd voor het borgen van kennis, nu steeds meer vakmensen met pensioen gaan (niet bevraagd).

Bijna de helft van de ondervraagden (42%) zou graag ziend dat hun organisatie verder digitaliseert. Bijna 1 op de 5 ondervraagden meent dat dit noodzakelijk is voor het behouden van een goede concurrentiepositie. Een even grote groep meent zelfs dat digitalisering essentieel is voor de toekomst van het bedrijf.