Dat de Duitse auto-industrie in zwaar weer verkeert, ondanks de opleving die ABN onlangs meldde, is duidelijk. Hoe groot de gevolgen van de malaise bij de Duitse auto-industrie mogelijk worden, werd gisteren becijferd door het Duitse Handelsblatt. Een onderzoek, uitgevoerd door het National Platform for the Future of Mobility, laat zien dat door de elektrificatie in de mobiliteitssector alleen al vanwege het (deels) wegvallen van de productie van verbrandingsmotoren en transmissies, zo’n 88.000 banen op de tocht komen te staan.

Het wegvallen van de productie van auto-onderdelen is niet alleen verantwoordelijk voor het mogelijke massale verlies in banen. Ook door toenemende digitalisering en automatisering zullen naar verwachting veel banen verdwijnen.

Er is ook kritiek op het rapport: De Duitse vereniging van Autofabrikanten (VDA) meent dat de voorspelling niet realistisch is. Waar het National Platform for the Future of Mobility er van uit gaat dat een groot deel van de productie van elektrische auto’s in het buitenland zal plaatsvinden, meent de VDA dat Duitsland zelf een aanzienlijk deel van die productie voor haar rekening kan gaan nemen.