6000 ontslagen bij ThyssenKrupp

Waar 1500 ontslagen bij Tata Steel in IJmuiden veel lijken, valt de Tata reorganisatie in het niets bij de Duitse grote broer ThyssenKrupp. Daar verdwijnen naar schatting 6000 banen. Vooral de tak die die zich bezighoudt met staalproductie zorgde voor uitermate slechte cijfers over 2018. ThyssenKrupp Staal noteerde een verlies van 304 miljoen euro. Men verwacht dat de cijfers over 2019 nog slechter zullen uitvallen.

Bij ThyssenKrupp werken 160.000 mensen aan de productie van auto-onderdelen, liften, assemblage-lijnen, onderdelen voor diverse apparaten en applicaties en (veel) staal. Eerder dit jaar kwam het nog bijna van een fusie tussen Tata Steel en ThyssenKrupp, maar in juni stak de Europese Commissie daar uiteindelijk een stokje voor.

ThyssenKrupp heeft sinds een nieuwe bestuursvoorzitter: Martina Merz. Merz werkt sinds 2018 voor ThyssenKrupp en vervulde daarvoor de functie van CEO van remmenfabrikant Chassis Brakes International. Merz neemt de reorganisatie uitermate serieus. Niet alleen verdwijnen er 6000 banen, ook de aandeelhouders krijgen geen dividend uitgekeerd. De aandelenprijs van ThyssenKrupp halveerde de afgelopen jaren.

Er gaan geruchten dat de liftendivisie wordt verkocht, maar er bestaat ook de kans dat de liftendivisie een separate beursgang zal maken.

De totale omzet van ThyssenKrupp steeg overigens alsnog met 1% tot 42 miljard euro.