Vorige week kopte de Telegraaf met een opvallende titel: “Auto industrie uit het dal”. Volgens ABN economen is de ergste daling van de Duitse auto-industrie achter de rug. De ABN is nu ‘optimistisch over het lopende herstel van fabrikanten en toeleveranciers’.

Opvallend is het nieuws zeker, vooral na de massa-ontslagen bij diverse toeleveranciers komt het bericht van ABN vrij onverwachts. Daar komt bij dat Audi vorige week nog aankondigde bijna 10.000 banen te gaan schrappen en dat Volkswagen ook ‘fors in de kosten gaat snijden’.

ABN concludeert dat de ergste krimp voorbij is door een toename in de vraag naar nieuwe auto’s en een afname in de voorraden van de autofabrikanten. Voor (Nederlandse) toeleveranciers, die in zwaar weer verkeerden, komt de geconstateerde opleving als geroepen. Volgens de ABN zal de introductie van diverse Duitse elektrische auto’s ook helpen om het tij te keren.

Dagblad Trouw komt echter tot een andere conclusie dan De Telegraaf. Gisteren berichtte Trouw nog dat de problemen in de Duitse auto-industrie voorlopig nog doorwerken in de verwante Duitse industrietakken.