Air Products bouwt nul emissie H2 plant in Canada

Het gaat bijna 1 miljard euro kosten, maar dan heb je ook een zero-emissie waterstofplant met een productie van 1500 kilo per dag. Interessant detail: het gaat bij deze plant niet om groene waterstof.

Waterstof producent Air Products gaat in Canada, samen met de provincie Alberta en de Canadese regering een zero-emissie waterstofenergiecomplex realiseren. Het complex gaat ongeveer een miljard euro kosten en moet in 2024 in productie gaan.

“We zijn enorm dankbaar voor de steun van de Canadese regering en de regionale instanties. We zijn er trots op dat we onze activiteiten juist in deze dynamische regio kunnen uitbreiden en waar we onze visie op het gebied van decarbonisatie op zo’n manier kunnen realiseren”, vertelt Seifi Ghasemi, CEO van Air Products.

Blauw

Waar het in Europa vooral over de productie van groene waterstof lijkt te gaan, gaat het in dit project over blauwe waterstof. Aan de basis van de waterstofproductie staat aardgas die middels een auto thermal reformer (ATR) reactor wordt omgezet in waterstof. Van de daarbij vrijkomende CO2 wordt 95% afgevangen en opgeslagen.

Met een klein deel van de beschikbare waterstof worden vervolgens NovaLT-16 turbines aangedreven die het complex van elektriciteit voorzien: daarmee wordt de 5% CO2 die niet wordt afgevangen weer gecompenseerd. De overige waterstof wordt gecomprimeerd middels een door Air Products gebouwde installatie met een maximum capaciteit van 30 ton per dag. En die waterstof wordt middels de Alberta Heartland Hydrogen Pipeline door het westen van Canada getransporteerd. Air Products beheert inmiddels ruim 1100 kilometer aan waterstofpijpleidingen.

Extreme temperaturen

Waar de voordelen van waterstof u uiteraard allang bekend zijn, is waterstof vanwege het extreme Canadese klimaat voor die regio een buitengewoon interessant alternatief ten opzichte van elektrisch aangedreven voertuigen. Waar extreem lage temperaturen doorgaans negatieve effecten hebben op de prestaties van accu’s, hebben waterstof-aangedreven voertuigen daar geen last van.