Amsterdamse havenarbeiders weigeren Russische olie te lossen

De olietanker Sunny Liger komt maar niet van z’n Russische olie af. Waar het voor het weekend nog in Zweden werd geweigerd te lossen, ligt het nu voor anker bij IJmuiden, omdat Amsterdamse havenmedewerkers eveneens weigerden het schip te lossen.

De Sunny Liger is geen Russisch schip en het is ook niet gelieerd aan Rusland. Het schip vaart onder de vlag van de Marshalleilanden en mag dus juridisch gezien olie lossen in Europa. Bovendien is er (nog) geen Europese ban op Russische olie en gas. Die ban, voor zover het zich nu laat aanzien, zou er wel voor het einde van 2022 kunnen komen.

Het besluit van de Amsterdamse havenmedewerkers kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Vakbond FNV Havens riep haar achterban in Amsterdam en Rotterdam op om de Sunny Liger niet te lossen. De havenbedrijven zelf zijn neutraal in hun opstelling. Zij laten weten dat het ‘aan de terminal en andere havengebonden bedrijven zoals de slepers en medewerkers van de loods is om te besluiten of zij de lading van het schip willen lossen’. De gemeente Amsterdam vindt het onwenselijk dat het schip gelost wordt en heeft zich solidair verklaard met de havenmedewerkers.

Binnen de landelijke politiek is er inmiddels ook actie ondernomen. Zo hebben de leden Piri van de PvdA en Omtzigt (van Omtzigt) vragen gesteld aan minister van Buitenlandse Zaken Hoekstra. Zij willen weten hoeveel Russisch gas en olie er de laatste 2 weken Nederland zijn binnengekomen en wat de waarde daarvan is. Ook willen ze weten hoe de minister kan voorkomen dat de Sunny Liger alsnog in Nederland gelost zal worden.

Het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken juicht de werkweigering van de Zweden toe en moedigt Nederlandse havenmedewerkers aan het voorbeeld te volgen.

Foto: Wikimedia Commons (Het schip op de foto is niet de bewuste Sunny Liger)