Martin van den Hout - Agidens

Je doet al jaren assetmanagement, maar je moet er toch maar eens aan beginnen…

Al sinds een aantal jaren is de term assetmanagement in opkomst. De publicatie van de PAS55 en de ISO55000 hebben hier flink aan bijgedragen. Assetmanagement is niets nieuws; de oude Egyptenaren beheerden hun piramides en tempels al. Assetmanagement is het beheer van activa, van investeringsbeslissing tot sloop. Veel onderhoudsafdelingen waren al jaren bezig met een integrale aanpak van beheer van hun assets op lange termijn. Het probleem is echter dat ze er meestal niet in slagen om aan de rest van hun organisatie duidelijk te maken dat deze integrale aanpak nodig is. Nu ontstaat de paradox waar de titel van deze column naar verwijst. We doen het al jaren, maar noemen het niet zo. Dat is precies wat we wel moeten gaan doen.

Veel directeuren beseffen niet dat bij onderhoudsmanagement heel wat meer komt kijken dan de manual van een machine aan een monteur meegeven en vertellen op welke pagina de onderhoudsinstructies staan. Je kunt met preventief onderhoud en verbeteringen het gedrag van assets laten aansluiten op je organisatiestrategie. Wil je organisatie bijvoorbeeld lage kosten, is hogere beschikbaarheid belangrijker of heeft misschien de flexibiliteit om snel over te kunnen schakelen op nieuwe producten de hoogste strategische prioriteit? Een goed preventief onderhoudsschema kun je niet uit een standaard manual halen. De leverancier kent nu eenmaal niet de exacte toepassing en omstandigheden van een machine. Hij weet ook niet hoe kritisch die machine is voor een proces. De juiste dingen doen is dus belangrijk. Net zo belangrijk is de dingen op de juiste manier doen. De werkprocessen van een onderhoudsdienst, zoals de werkorderflow, werkvoorbereiding, magazijnbeheer of uitbestedingsstrategie hebben grote invloed op de kosten en kwaliteit van het werk. Onderhoudsspecialisten begrijpen dat een integrale aanpak nodig is om assets te managen. Anderen vaak echter niet. Het gevolg is, dat als een directie een nieuwe installatie wil bouwen, ze alleen communiceert met haar engineeringsafdeling. Pas als de installatie is opgeleverd zien de medewerkers van de afdelingen Operations en Maintenance voor het eerst wat er nu weer gebouwd is. Zij zijn echter wel degenen die de ervaring hebben met de vorige installatie en nu de problemen moeten gaan oplossen.

De problemen worden vaak alleen nog maar groter, omdat zelfs veel onderhoudsmanagers ook niet weten wat er nodig is voor goed onderhoudsmanagement. Vaak zijn hun opleiding en ervaring alleen gericht is op het bouwen van nieuwe stukken techniek in plaats van op het onderhouden ervan. Het allergrootste probleem is echter dat onderhoudsmanagers vaak niet in het managementteam zitten. Ze zitten in aan een oud bureau in een kantoortje naast de werkplaats en komen in hun oude kleren naar kantoor, omdat ze regelmatig nog vuil worden. Ze praten niet mee over belangrijke beslissingen, terwijl zij degenen zijn die het grootste kapitaal van het bedrijf beheren.

Ik vind het absoluut noodzakelijk dat een maintenance manager regelmatig in de fabriek komt. Als je zelf de techniek en machines niet kent, kun je geen TD aansturen. Ook heb ik een hekel aan buzz words. Maar als we voor technisch beheer de aandacht willen krijgen die het verdient, dan moeten we misschien toch wat vaker gaan spreken over assetmanagement. Niet omdat het woord inhoudelijk veel toevoegt, maar vanwege de uitstraling naar de directie.

Reageren?