Variety of red white and black waste car tires piled in a big pile

Na zorgvuldig verschillende locaties te hebben onderzocht, is de keuze voor een nieuwe fabriek van bandenrecycler Black Bear Carbon gevallen op de Rotterdamse haven. 

Dit maakten Havenbedrijf Rotterdam en Black Bear Carbon eergister gezamenlijk bekend. Hoewel de deal nog niet helemaal rond is, zijn beide bedrijven erg enthousiast over de toekomstige samenwerking: “Het Havenbedrijf Rotterdam wil de ontwikkeling van onze volgende fabriek graag faciliteren en er zijn aanzienlijke mogelijkheden voor optimalisatie en synergie van onze technologie in het Rotterdamse industriecomplex”, zegt Silvio Ghyoot, CEO van Black Bear Carbon. Na een brand in februari van dit jaar, waarbij de fabriek in Nederweert volledig in vlammen opging, kiest het Limburgse bedrijf nu dus niet voor een herstart op Chemelot, een locatie die ook in de race was.

Black Bear Carbon is een internationaal toonaangevend bedrijf dat oude autobanden gebruikt voor de terugwinning van ‘recovered carbon black’ (rCB), ook wel zwartsel genoemd. Dit product wordt als vulstof voor autobanden gebruikt, hetgeen de zwarte kleur bepaalt, maar ook de slijtvastheid verbeterd. Als gerecyclet product is het een hoogwaardige grondstof voor pigmenten als inkt, plastic en rubber. Traditioneel wordt ruwe aardolie verbrand om deze kleurstof te krijgen, waarbij uiteraard CO2 vrijkomt.

Black Bear Carbon zet bovendien het granulaat van de versleten banden ook om naar pyrolyse-olie en -gas. Deze duurzamere en schonere manier van produceren spreekt Havenbedrijf Rotterdam zeer aan, zo onderbouwt CEO Allard Castelein :”We heten Black Bear Carbon, met zijn geavanceerde circulaire technologie, van harte welkom in Rotterdam. Om onze haven en ons industriële complex in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs, moeten we inzetten op circulaire productieprocessen. Black Bear Carbon past uitstekend in het bestaande Rotterdamse chemiecomplex.” 

Black Bear Carbon heeft 26 medewerkers en naar verwachting zullen zij zeven miljoen oude autobanden per jaar gaan verwerken, waarvan de meeste uit Nederland afkomstig zijn.