Braskem

Op Rotterdam Centraal werd vorige week de eerste bio-based plastic pop-up-store van Nederland geopend. Het doel van de winkel is om consumenten kennis te laten maken met de mogelijkheden van plastics die zijn vervaardigd uit suikerriet. 

Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van Nederlanders (onderzoek 2021, Motivaction) nog nooit van bioplastics heeft gehoord. Ruim driekwart van de Nederlanders vindt bovendien dat het aanbod van duurzame kunststoffen verwarrend is. Volgens Braskem, een Braziliaans producent van bioplastics met een hoofdkantoor in Rotterdam is bewustwording bij de consument daarom van groot belang.

En daarom is tot eind november op Rotterdam CS een pop-up store te vinden waarin de consument kennis kan maken met bioplastic. In de winkel krijgt de bezoeker een interactieve ervaring voorgeschoteld waarin de relevantie van bioplastic tastbaar wordt. De bezoeker ziet niet alleen hoe suikerriet kan worden omgevormd tot nieuwe melkflessen en ondergoed, maar ook hoe een 3D printer langzaam maar zeker een complete miniatuur versie van Rotterdam produceert.

Braskem produceert al ruim tien jaar bioplastics onder de merknaam ‘I’m green’. De bioplastics worden gemaakt uit planten, zoals suikerriet en mais. In 2030 wil Braskem 1 miljoen ton bioplastics per jaar produceren. Dat is vijf keer zoveel als het bedrijf op dit moment produceert. In 2050 wil het bedrijf geen Co2 meer uitstoten.

Heb je interesse in vacatures binnen de industrie? Klik dan hier op industrie vacatures.