Digitale Transformatie in de industrie | Robert Meijer

Digitale Transformatie in de industrie

Sinds de jaren 30 van de vorige eeuw ontwerpt, ontwikkelt en produceert Amafilter LFC Lochem, Filtration Group Process Systems in Lochem, een breed scala aan filtratiesystemen en oplossingen voor vloeistoffiltratie zoals onze unieke ‘cricketfilters’, drukbladfilters, filterhuizen, filterkaarsen en filterzakken. Onze producten zijn vindbaar in vrijwel iedere industrie waarbij deeltjes van vloeistof gescheiden moeten worden. Daarnaast bieden we onze klanten verschillende services. Denk bijvoorbeeld aan laboratoriumtesten, test/pilotfilters of procesoptimalisatie. Wij geloven in een intensieve samenwerking met onze klanten om de beste filtratieoplossingen voor een proces te bieden.

Binnen Filtration Group zijn we bezig met digitale transformatie. Dat gaat verder dan je presenteren op een website. In 2019 zijn er maar liefst 699.000.000 internetgebruikers. Er ontstaat een druk om consumentachtige e-commerce functionaliteiten te bieden om klanten te bedienen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 56% van de business to business inkopers verwachten dat ze de helft van hun aankopen online zullen doen. T.o.v. van 2014 is dat een 30% stijging. De gemiddelde leeftijd van een b2b-inkoper is 35 jaar en 89% van de inkopers oriënteert zich online tijdens een inkoopproces. Dat betekent dat wie nu niet inzet op digitale mogelijkheden zijn klanten dreigt te verliezen.

Het gaat er bij digitale transformatie in de kern om de klant te bereiken, hem te binden en te boeien. De digitale wereld biedt ons daarbij nieuwe kansen en uitdagingen, maar het vergt wel veel inzet van een organisatie om ook online tot een optimale klantbeleving te komen. Het betekent dat je organisatie anders moet gaan denken als het gaat om communicatie met klanten en het bieden van oplossingen.

`Digitale transformatie` is een hot topic in de industrie. Het is veel meer dan alleen roepen wat je kunt en hoe goed je daarin bent. Bij Filtration Group houden we ons dan ook volop bezig met de vele aspecten van digitale marketing om klanten de juiste hulp te bieden tijdens het oriëntatietraject en ze te helpen met hun vraagstukken en te begeleiden naar de juiste productkeuzes. Dat betekent stap voor stap naar een optimale online klantbeleving en veel keuzes maken, want het digitale marketinglandschap is groot en complex.

Zelf ben ik wel benieuwd waar u als ondernemer tegen aanloopt in uw eigen bedrijf. Hoe ziet u de digitale toekomst in de industrie?

Bijdrage van Machevo