Gaat Tata toch versneld over op groene waterstof?

Gaat Tata toch versneld over op groene waterstof?

Een versnelde vergroening van Tata Steel in IJmuiden lijkt ineens waarschijnlijker te worden dan een paar maanden geleden. De klimaatzaak tegen Shell, het gesprek van Minnesma met Rutte en een bezoek van Milieudefensie aan IJmuiden lijken de vergroening te versnellen.

De zaak tegen Shell lijkt vergroening bij grote bedrijven hoger op de agenda te hebben gezet. Waar Shell zelf al heeft aangegeven sneller te willen (en kunnen) verduurzamen, lijkt Tata een rechtszaak te willen vermijden. Onlangs bracht Milieudefensie namelijk een bezoek aan IJmuiden  en volgens de milieu-organisatie houdt Tata nu serieus rekening met een versnelde omschakeling op waterstof.

Akkoord?

Volgens de NOS zou er een akkoord op handen zijn tussen politiek, vakbond, Tata en Milieudefensie over een versnelde vergroening van het bedrijf. Daarin wordt niet alleen gezegd dat Milieudefensie positief is over een mogelijk snellere omschakeling op waterstof, maar dat Tata zelf de mogelijkheden voor een snellere omschakeling aan het onderzoeken is. Volgens Milieudefensie directeur Donald Pols ‘is niets meer hetzelfde’ sinds de uitspraak tegen Shell.

Overstap

In eerste instantie zou Tata vooral inzetten op CCS. Daarbij zou de overheid financieel moeten bijspringen. Volgens FNV is de overheid echter maar één keer bereid om te investeren in het staalconcern en kan van die financiële gelegenheid maar beter gebruik worden gemaakt om mee te betalen aan de overstap naar een proces op waterstof, in plaats van kolen.

Grondstof

Daar komt uiteraard bij dat Tata sindskort verwikkeld is een zaak die is aangespannen om de lokale verontreiniging aan te pakken. Een snellere omschakeling op waterstof zou het probleem met lokale verontreiniging eveneens oplossen. Echter, het vervaardigen van staal zonder kolen is minder makkelijk dan menigeen denkt. De kolen vormen namelijk niet alleen een bron van energie, maar dragen ook een essentiële grondstof voor het staalproces.

Kaders

De belangrijkste belemmering voor de energietransitie zit hem echter in gebrek aan duidelijke beleidskaders. Zo vertelde Emiel Langhuizen van Smart Delta Resources in Process Control 3 over het SeaH2Land project: “Als er binnen anderhalf jaar geen duidelijk plan vanuit de overheid komt, gaan we het niet halen. De doorlooptijd van een elektrolyser is ongeveer vijf jaar, dus reken het maar uit. Het valt of staat echt met die subsidieregeling. Ik hoop dat het nieuwe kabinet er vlot mee aan de slag gaat.”