Leestijd: 40 seconden

ABN Amro presenteerde afgelopen week het rapport ‘Generatie Z op de fabrieksvloer’: interessant in tijden waarin het moeilijk is om aan technisch geschoold personeel te komen.

Volgens het rapport zorgt de introductie van Smart Industry er voor dat er andere competenties nodig zijn dan tien jaar geleden. Medewerkers hebben meer kennis nodig over digitale technieken en moeten in multidisciplinaire teams kunnen werken.

De nieuwe generatie Z (geboren na 1996) wil bovendien anders werken dan de huidige generaties. Ze willen flexibele werkuren, dienend leiderschap, projecten met ‘fun’ gehalten en ze willen output gestuurd worden. Als de industrie de generatie ‘digital natives’ wil binnenhalen, moeten organisatie en leiderschapsstijl worden aangepast. Tenslotte wordt volgens het rapport de rol van de vrouw belangrijker. Zij zijn, beter dan mannen, in staat tot communiceren en samenwerken.

De nieuwe generatie is meer geïnteresseerd in zelfstandigheid dan de zekerheid van een vaste fulltime baan. Het nastreven van hogere doelen wordt ook steeds belangrijker: bijvoorbeeld het tegengaan van voedselverspilling.

Volgens ABN zijn vooral de kleine en middelgrote bedrijven slecht voorbereid op de nieuwe generatie. Traditionele manieren om personeel te werven zijn minder effectief voor deze generatie. Wél effectief zijn sociale media, het inzetten van rolmodellen en andere persoonlijke vormen van recruitment.

Lees het hele rapport hier.