Hoe vind je de juiste balans tussen inkoop, voorraadkosten en nee-verkoop? | Peter Bogte

‘Tuut-tuut, dat is snel. Het lijkt …. wel’. Wie kent deze reclameslogan uit de jaren ‘80 niet, waarbij na de bestelling direct een claxon te horen was? Een mooie belofte, maar was dit ook de realiteit.
In de afgelopen jaren is er veel veranderd. In het bijzonder de doorlooptijd van offerte naar opdracht naar levering. Klanten wensen kosten te besparen, houden geen voorraad meer aan en leggen de verantwoordelijkheid bij de groothandel. De klant verwacht dat de groothandel voldoende voorraad heeft om direct te kunnen leveren. Met goed voorraadbeheer onderscheiden wij ons ten opzichte van onze

Wanneer is je voorraad accuraat, wanneer heb je het juiste en voldoende op voorraad? Veel van onze producten hebben een levertijd van 16 tot 20 weken. Hier zit onze grootste uitdaging. De markt is niet geheel transparant en voorspelbaar, hierdoor bestaat de kans dat we ‘nee’ moeten verkopen of met een alternatief moeten komen.

Optimaal voorraadbeheer is het balanceren tussen vraag en aanbod. Het gaat niet alleen om de juiste aantallen en materialen, maar ook om de kosten en de doorlooptijd. Jaren geleden zijn wij gestart met het ERP-pakket Exact Globe. Onze medewerkers zijn met dit pakket in staat geweest verbeteringen aan te brengen in onze processen. Hierdoor hebben wij direct inzicht in onze voorraad, afname en binnenkomende goederen.

Wij hebben nu een exact beeld van wat er op voorraad ligt, wat daarvan verkocht is en wat er besteld is met welke levertijd. Hiermee komen wij aan de wensen van onze klanten tegemoet en gaan wij voor levering op het juiste moment.
Bij een opdracht van de klant kunnen wij direct zien wanneer er kan worden geleverd. Dit geldt voor zowel de losse producten als samen te stellen materialen. Denk hierbij aan de geautomatiseerde afsluiters die bij ons in huis worden opgebouwd, afgesteld en getest.

Wij vinden het van belang om de juiste levertijd aan de klant te geven en niet de levertijd die men wenst te horen. De klant is gebaat bij een eerlijk antwoord. Dit geeft rust in onze, maar ook in uw organisatie.

Column Peter Bogte (Vapo Techniek)