Industriële marketing voor dummies, deel 1: waarom?

Stel: je hebt net een project afgerond bij een grote zuivelfabrikant. Je hebt een serie flowmeters mogen verkopen, of je hebt een nieuw automatiseringspakket mogen leveren. Het heeft je vele maanden gekost om een handtekening onder je offerte te krijgen en het heeft je nog meer tijd gekost om in samenwerking met je klant het moment in te plannen waarop je aan het werk kon.

Eindelijk is het dan zover. Jouw product of dienst is geleverd en de klant is blij, de factuur is betaald. Eind goed, al goed, toch? Nee, niet dus. Want nu je project is afgerond, is het tijd om je succesverhaal aan de rest van de wereld -met daarin ook nieuwe potentiële klanten- te vertellen. En dat doe je middels de media. Als eerste benut je maximaal de social media: nieuwsbrieven, LinkedIn en als je hip bent misschien hier en daar een post op Instagram.

Maar dan breekt ongetwijfeld het moment een keer aan dat je externe media inschakelt om jouw verhaal te vertellen. Vakbladen en websites hebben een breder bereik dan je eigen social media én hebben een status als onafhankelijk brenger van het nieuws. Met andere woorden: als de vakmedia jouw verhaal kan doorvertellen, na er met een kritische blik er naar te hebben gekeken, komt je verhaal ineens op een ander podium te staan. En dat levert klanten op.

Grote bedrijven in de (proces)industrie hebben hun marketing prima op orde. Die leveren correcte persberichten aan, hoge resolutie foto’s en soms zelfs keurige en inspirerende video’s. Maar bij de MKB-ondernemingen is vaak simpelweg geen budget voor marketing, of is er nooit nagedacht over marketing. Die bedrijven sturen een slecht geschreven en onbruikbaar ‘persbericht’ naar een ongedefinieerd adressenbestand en áls er al een foto bij zit, is de resolutie te laag en de kwaliteit beroerd. Die mails gaan bij de meeste redactie linea recta de prullenbak in. Verspilde moeite dus. Niemand zal dat verhaal ooit te lezen krijgen.

Aan marketing kun je miljoenen uitgeven. Maar met een paar heel simpele tips&tricks kan het ook voor heel veel minder. In deel 2: het correcte persbericht.