De malaise in de Duitse auto-industrie zet door. Mahle, Bosch en Continental, allemaal grote toeleveranciers voor de (Duitse) auto-industrie schrappen banen en zijn volop verwikkeld in reorganisaties.

Mahle meldde gisteren dat er 770 banen op productielocaties in Italië, Frankrijk en Luxemburg verloren gaan. Eerder ginger er op het hoofdkantoor van de leverancier al 400 banen verloren. In Foetz (Luxemburg) is nu nog een R&D centrum waar 78 mensen werken. In 2021 wordt deze locatie gesloten. Op twee verschillende locaties in Italië, waar dieselzuigers worden geproduceerd, gaat ook de deur op slot. De sluiting van die locaties kosten 450 banen.

Ook Bosch kampt met tegenslagen: vanwege de dalende vraag naar benzine en dieselauto’s worden de komende jaren 1600 banen geschrapt bij vestigingen in Duitsland. Het is nog niet duidelijk of de reorganisatie ook gevolgen zal hebben voor de Bosch locatie in Tilburg.

Continental heeft tenslotte ook te maken met tegenvallende resultaten. Vitesco, de divisie die aandrijfsystemen ontwerpt en fabriceert, schrijft rode cijfers. Door deze slechte resultaten wordt er over Q3 in 2019 waarschijnlijk zelfs een verlies genoteerd. Er komt een 100 miljoen euro kostend herstructureringsprogramma en in 2020 zal Vitesco waarschijnlijk een volledige beursgang maken.

De oorzaken zijn voor bovenstaande bedrijven vrijwel identiek: een stagnerende economie (vooral op het gebied van fossiele auto’s), handelsconflicten en onzekerheid rondom de Brexit.

Vorige week liet Brose, ook een grote toeleverancier voor de auto-industrie, weten dat het bedrijf 2000 banen in de nabije toekomst gaat schrappen.

Foto: Bosch