Op Chemelot wordt er energie opgewekt in het wegdek

Op Chemelot’s Brightland Campus wordt er geëxperimenteerd met zonne-energie uit het wegdek. Vorig jaar startte een pilot waarbij silicium zonnecellen in een zonnewegdek werden aangelegd. Binnenkort gaat er een proef van start met dunnefilmzonnecellen.

Wat zou je kunnen doen met wegdek dat relatief weinig belast (en dus ook weinig beschaduwd) wordt? Bij SolaRoad, een Nederlandse onderneming die uit een samenwerking tussen onder andere TNO en de provincie Noord-Holland ontstond, wordt er al tien jaar aan zonnewegdekoplossingen gewerkt.

Met zonnecellen in het wegdek kan zo’n 120 kilowattuur per vierkante meter worden opgewekt. En de technologie heeft zich zowel in het lab als in de praktijk inmiddels bewezen. Zolang de verkeersbelasting niet te groot is, bijvoorbeeld op stoepen, fietspaden, opritten en andere niet-intensief gebruikte wegdelen, kan de technologie worden ingezet.

SolaRoad maakt sindskort onderdeel uit van Rolling Solar, een consortium van partijen uit Nederland, België en Duitsland. In het consortium werken wetenschappers en bedrijven samen om zonnecellen in infrastructuur te verbeteren en op de markt te brengen.

Een van de projecten van Rolling Solar is een pilot op de Chemelot Brightlands Campus. Bij deze pilot wordt 60 vierkante meter zonneweg aangelegd, waarbij twee wegdelen worden voorzien van silliciumzonnecelmodules en twee wegdelen worden uitgerust met dunnefilmzonnecellen. Daarnaast ligt een identieke strook die niet door verkeer wordt belast. Middels deze opstelling kan de invloed van verkeersbelasting op prestaties en levensduur uitstekend in kaart worden gebracht.

Beeld: SolaRoad