Rangeren op havenspoor industriecluster Rotterdam deels stilgelegd

Op het emplacement Waalhaven Zuid is het rangeren met wagons met gevaarlijke stoffen sinds gisteren stilgelegd. ProRail , de spoorwegbeheerder, geeft aan dat de bluswatervoorzieningen op dat traject niet voldoen. Bij een calamiteit zou de inzet van hulpdiensten te gevaarlijk worden, door het ontbreken van die bluswatervoorzieningen.

De stillegging komt niet als een complete verrassing. ProRail werkt al langer aan de verbetering van de veiligheid van de spoorwegen in het Rotterdamse industriecluster. Eerder werden er al tijdelijke maatregelen genomen, maar uit een recente test bleek dat de bluswatervoorzieningen niet voldoende bleken te werken. Volgens de spoorwegbeheerder kan het nog maanden duren voordat rangeren op het betreffende emplacement weer wordt toegestaan. De hinder is dan ook significant: dagelijks maken zo’n 20 treinen gebruik van het betreffende spoordeel. Er wordt gekeken naar alternatieve routes voor de treinen met gevaarlijke stoffen.

Staatssecretaris van Veldhoven heeft aan ProRail gevraagd hoe deze ‘acute’ situatie (alleen de minister spreekt over ‘acuut’) heeft kunnen ontstaan. Eerder trok het ministerie 30 miljoen euro uit voor de verbetering van de spoor-infrastructuur in het Rotterdamse industriecluster.

Foto: ProRail