Tata sluit CCS-route uit en gaat voor waterstof

Door te kiezen voor de DRI-Groen Staal route, zal de overlast voor de omgeving sneller afnemen dan met de CCS route

Groen Staal!

De ontwikkelingen rondom Tata Steel IJmuiden volgen elkaar in rap tempo op. Het bedrijf staat onder steeds grotere druk om de lokale uitstoot van PAK’s en metalen te beperken. Tegelijkertijd is Tata de grootste uitstoter van CO2 in Nederland. Het ‘Groen Staal’ plan van FNV, dat in mei van dit jaar werd gepresenteerd, lijkt relevanter dan ooit, vooral nu ook ingenieursbureau Roland Berger heeft becijferd dat het plan technisch haalbaar is. Tata zet in op een versnelde vergroening, zonder CCS.

Begin dit jaar zag de toekomst van Tata Steel er nog heel anders uit dan een krappe tien maanden later. Het bedrijf had aangekondigd om 300 miljoen euro te investeren in de aanpak van de lokale uitstoot. Om de CO2-uitstoot te beperken zou de komende jaren fors
worden ingezet op CCS. Het eerste plan wordt alsnog (versneld) uitgevoerd, het tweede plan niet.

Lees hier het hele artikel