Leestijd: 1 minuut

Trump maakte afgelopen donderdag bekend dat de VS importheffingen gaat berekenen op staal dat niet van eigen bodem komt. Op staal zal 25% worden geheven en op aluminium 10%. En die maatregel heeft nogal wat gevolgen.

Allereerst voor de Europese staalindustrie, waaronder die van Nederland. Directievoorzitter Theo Henrar van Tata Steel heeft er geen goed woord voor over: “Ordinaire, protectionistische handelsmaatregelen”, laat hij in een interview met het FD weten. Vandaag vindt een gesprek plaats tussen Henrar en VS Ambassadeur Pete Hoekstra (die van de brandende politici) waarbij Henrar zal aandringen op een uitzondering voor Europa.

Ordinaire, protectionistische handelsmaatregelen…

Henrar is niet van plan om onder de kostprijs van staal te gaan leveren. Sterker nog, dat is in strijd met de WTO-handelsregels. De Europese Commissie heeft inmiddels gereageerd op de voorgenomen maatregel: Amerikaanse producten, zoals motoren, spijkerbroeken en sterke drank kunnen ook op een importheffing van 25% rekenen.

Het ministerie van EZ heeft ook gereageerd op de maatregel. Minister van Buitenlandse zaken laat weten dat ze de ‘argumenten van de VS niet steekhoudend’ vindt.

Maar de Amerikaanse maatregel leidt in eigen land ook niet alleen tot lovende reacties. De Association of Oil Pipelines, een belangenvereniging voor de Amerikaanse olie-industrie, waarschuwt voor een mogelijk probleem. Staal dat voor oliepijpleidingen wordt gebruikt, moet voldoen aan een hogere kwaliteitsstandaard. En dat type staal wordt in de VS maar zeer beperkt geproduceerd. Maar liefst 77% van het staal dat voor het transport van olie wordt gebruikt, wordt nu ingevoerd. Alleen al de Dakota-leiding die in de VS wordt aangelegd, zou met de huidige maatregel zo’n 300 miljoen euro duurder uitvallen.

Alleen al de Dakota-leiding, die in de VS wordt aangelegd, zou met de huidige maatregel zo’n 300 miljoen euro duurder uitvallen.

Trump zou overigens Trump niet zijn, als hij niet accuut op Twitter reageerde op de mogelijke sanctie door de EU: “If the E.U. wants to further increase their already massive tariffs and barriers on U.S. companies doing business there, we will simply apply a Tax on their Cars which freely pour into the U.S. They make it impossible for our cars (and more) to sell there. Big trade imbalance!”