VR op de WOTS: hoe, wat en waarom?

Virtual reality (VR), augmented reality (AR) en combinaties van beide technieken worden elke dag verder doorontwikkeld. En in de praktijk wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van deze nieuwe ontwikkelingen. De gaming industrie bijvoorbeeld, dankt zijn bestaan aan AR en VR. Maar in de industrie worden VR en AR nog maar mondjesmaat ingezet. Reden voor FHI om er op de WOTS extra aandacht te besteden.

Als er iemand weet wat VR en AR voor de industrie kan betekenen, is het senior projectmanager Edwin Langstraat van de STC Group. Met een opleidingslocatie in Brielle, waar een heuse proeffabriek staat, is Langstraat dagelijks in de weer om MBO-studenten voor te bereiden op een carrière in de (proces)industrie.

Wat is nu ook alweer het verschil tussen VR en AR? Bij virtual reality brengen we mensen in een virtuele wereld. Die wereld is dus niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid wordt wel heel fraai nagebootst. Dat nabootsen doen we uiteraard met een computer en de daarin gecreëerde wereld kunnen we via een scherm of een bril presenteren. Vervolgens kunnen we in die gecreëerde wereld bepaalde zaken toevoegen. Bijvoorbeeld een object dat je uit elkaar kunt halen, om kunt draaien en waar je onderdelen aan toe kunt voegen. Augmented reality is een variatie op virtual reality. Hierbij staat de medewerker daadwerkelijk ín de plant en worden op het scherm of in de bril zaken toegevoegd in de echte wereld. Dat kan dus een pijltje zijn bij een bepaalde leiding, een onderhoudsmanual dat je in je bril kunt doorbladeren, of de complete onderhoudshistorie van een pomp waar je op dat moment naar kijkt. Je kunt dus nieuwe lagen met informatie aanbrengen óver de realiteit.”

Hoe komt het dat er in de procesindustrie nog relatief weinig met AR en VR wordt gewerkt? Ik snap dat ze in de procesindustrie niet zitten te wachten op bedrade brillen in allerlei complexe ATEX-omgevingen. En dat men niet staat te trappelen om met prototypen aan de slag te gaan. Maar ik denk dat we inmiddels op het doorbraak moment zitten voor VR en AR. De computers zijn tegenwoordig snel, er zijn draadloze technieken, de bibliotheken met 3D-modellen vanuit de toeleveranciers komen er aan en het belangrijkste: de business cases met succesvolle toepassingen van AR en VR worden steeds talrijker.”

Een van de partijen die meedoet aan de VR Maintenance en Instrumentation op de WOTS, is Kobold Instrumentatie BV. Walter van den Bogaerdt is directeur van Kobold in Nederland.

Wat doen jullie met VR?Wij maken voornamelijk sensoren voor flow, niveau en drukmetingen en we hebben een van de breedste pakketten op het gebied van die sensoren. Op de komende WOTS is een van de noviteiten die we presenteren een serie flowmeters die onafhankelijk van de viscositeit flow kunnen meten, middels het ovaalrad principe. Die ovaalrad flowmeter kun je straks op de WOTS in de VR plant zelf installeren en gebruiken in een applicatie. Op onze stand kun je vervolgens zien hoe de fysieke flowmeter er in het echt uitziet.”

Stel dat je nu zou willen beginnen met VR, moet je al je apparatuur dan vanaf nul opnieuw ontwerpen en bouwen? Eigenlijk is dat traject al lang geleden vanzelf begonnen toen instrumenten met Autocad werden ontworpen. Je hebt dus meestal al een 3D-representatie van vrijwel elk instrument en onderdeel. Voor VR-toepassingen hebben we die instrumenten en onderdelen vervolgens zo fotorealistisch mogelijk laten vormgeven. Met andere software zijn die modellen dynamisch gemaakt, zodat je als je met je handen beweegt, een onderdeel kunt roteren.”

Lees het volledige artikel in Process Control 5, 2018.