De voorzitters van de ondernemingsraden van Yara Sluiskil en Dow Terneuzen schrijven in een brief aan de Telegraaf, die door negen andere chemische bedrijven is ondertekend, dat de invoering van de CO2-taks tot banenverlies bij zowel Yara als Dow zullen leiden.

Littekens

Het is geen geheim dat de (chemische) industrie nooit een voorstander van een nationale CO2-taks is geweest. De coronacrisis maakt een invoering van de taks echter nog problematischer. “Wij, de ondernemingsraden van de industriebedrijven in Nederland, maken ons grote zorgen over de toekomst van onze sector. De corona-crisis laat bij vele bedrijven diepe sporen en wellicht permanente littekens achter. We roepen het kabinet op om met de vormgeving van de CO2-heffing voor de industrie geen onnodige risico’s te nemen met onze banen en de toekomst van onze gezinnen”, verduidelijken de schrijvers.

Banenverlies

Eerder becijferden de ondernemingsraden dat de invoering van de CO2-taks mogelijk zo’n 12 tot 14 duizend banen zou kosten. Ook liet de (voormalig)CEO van Dow tijdens de eerste discussie over de nationale CO2-taks weten dat een invoering van de belasting zou kunnen resulteren in het vertrek uit Nederland.

Wegjagen

Het is niet zo dat de chemische bedrijven geen oog hebben voor de milieuproblematiek, onderstrepen de briefschrijvers nogmaals. Met het over de grens jagen van (relatief moderne en schone) bedrijven uit Nederland is de lokale economie, noch het klimaat gebaat.