Zeeschepen op ammoniak: OCI beconcurreert Shell

Waar het bij het transport over de weg gaat over wanneer waterstof benzine en diesel zal vervangen, gaat het bij zeeschepen over ammoniak versus stookolie. Naast LNG blijkt ammoniak sinds enkele jaren namelijk een realistisch alternatief te zijn voor ruwe stookolie en scheepsdiesel.

Het grote voordeel van ammoniak is dat de druk en temperatuur minder kritisch is dan bij waterstof en LNG. Vooral waterstof moet onder enorm hoge druk gecomprimeerd worden om effectief als brandstof dienst te kunnen doen.

Ammoniak is een product dat bestaat uit waterstof en stikstof. Het vormt de basis voor veel vormen van kunstmest. In hoeverre ammoniak duurzaam is, hangt dus, net als bij waterstof, af van de ‘kleur’ van de waterstof. Grijze waterstof leidt tot grijze ammoniak en groene waterstof leidt tot groene ammoniak.

Shell is wereldwijd de grootste producent van LNG en profiteert sterk van de bouw van zeeschepen op LNG. Onlangs maakte Maersk kenbaar zich te willen oriënteren op zeeschepen die op ammoniak varen. En daarmee krijgt de LNG-tak van Shell ineens concurrentie vanuit een heel andere hoek.

Bijvoorbeeld van OCI Nitrogen, dat op Chemelot kunstmest produceert, maar recent ook een overeenkomst tekende met motorenbouwer MAN over de levering van ammoniak voor tientallen tankers van rederij EPS. Zeeschepen gaan dertig tot veertig jaar mee en de realisatie van tientallen tankers, creëert dus een verdienmodel voor die periode.

In een interview met De Limburger zegt Analist bij Degroof Petercam Frank Claassen dat ammoniak niet persé een concurrent hoeft te zijn voor LNG, maar als een ‘andere route om stookolie te vergroenen’ kan worden gezien.

Meer nieuws over OCI op Process Control