papieren dop

Een stap richting de toekomst van duurzamere verpakkingen

Nieuwe papieren dop wijst op de toekomst van verpakkingen en is een volgende stap richting de toekomst van duurzamere verpakkingen. Nieuwe regelgeving, toenemende verwachtingen van consumenten en de wereldwijde drang om plasticgebruik te verminderen, veranderen de verpakkingen zoals we die nu kennen. De toekomst is hernieuwbare, recyclebare materialen – en papier loopt daarbij voorop.

Een papieren dop in plaats van eentje van kunststof – “we zijn bezig met het leveren van ‘s werelds meest duurzame voedselverpakking”, zegt Aldo Fontana, Global Product Manager bij Tetra Pak. “Dat betekent een kartonnen doos die volledig is gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen, verantwoord ingekocht om de impact op het milieu te verminderen. Het betekent ook dat we ontwerpen met het oog op circulariteit en ervoor zorgen dat een verpakking gemakkelijk recyclebaar is en een hoge opbrengst aan gerecyclede materialen biedt.”

De verschuiving naar papierverwerking transformeert de industrie. Fabrikanten vervangen plastic componenten door vezeloplossingen om het aandeel hernieuwbare materialen te vergroten en recyclebaarheid te bevorderen. Ook de verwachtingen van consumenten stijgen: 31% van de consumenten zegt dat ze kartonnen verpakkingen vaker zouden recyclen als ze volledig van karton waren gemaakt, terwijl 21% verpakkingen wil die uitsluitend van hernieuwbare materialen zijn gemaakt.

“Consumenten zien kartonnen verpakkingen nu als de meest milieuvriendelijke drankverpakking”, legt Aldo uit. “De papieren dop bouwt voort op dit momentum en ondersteunt ons doel om het papiergehalte in onze oplossingen te maximaliseren – met behoud van functionaliteit en een soepele overgang voor zowel voedsel- en drankproducenten als consumenten.”

Het ontwerpen van de papieren dop

Tetra Pak investeert al jaren in onderzoek en ontwikkeling om het aandeel papier in kartonnen verpakkingen te vergroten. Hierbij stappen ze af van plastic op basis van fossiele brandstoffen en werken ze toe naar een vereenvoudigde materiaalstructuur.

Recentelijk is een barrière op papierbasis geïntroduceerd ter vervanging van de aluminiumfolielaag in aseptische kartonnen dozen, waardoor het papieraandeel kan stijgen tot ongeveer 80%. In combinatie met plantaardige polymeren afkomstig van suikerriet kan dit de CO2-voetafdruk van aseptische voedselverpakkingen met wel 33% verminderen.

Door een dop op papier te ontwikkelen, kunnen ze dat aantal nog verder verhogen. Dat is echter een ambitieus doel dat een zorgvuldige afweging vereist van de integriteit van de verpakking, compatibiliteit met de productielijn en functionaliteit voor de consument.

“Een dop van papier maken is niet zo eenvoudig als het verwisselen van materialen”, legt Pietro Martini, Manager Solutions Scouting & Early Innovation bij Tetra Pak, uit. “Het vereist een compleet nieuwe benadering van engineering, materiaalkunde en productietechnologie. Daarom is het zo belangrijk om onze innovaties te testen, zodat we kunnen zien wat consumenten ervan vinden en gegevens kunnen verzamelen over hoe ze presteren voordat we overgaan op industrialisatie en grootschalige productie.”

De test levert waardevolle gegevens op over hoe de dop presteert onder realistische omstandigheden: “Dit is niet zomaar een aanpassing van de verpakking – het is een verticale innovatie. Papier wordt traditioneel gebruikt voor verpakkingen, niet voor sluitingen”, aldus Pietro. “Door het te gebruiken voor een dop verandert alles, van de inkoop van grondstoffen tot de aanpassing van de toeleveringsketen, de productie en de interactie met de consument.”

Samenwerken aan een echte consumententest

Aneto uit Spanje introduceert een eerste pilotserie familieverpakkingen. Aneto heeft voortdurend grenzen verlegd om verpakkingskeuzes en waarden op elkaar af te stemmen, dus het was volkomen logisch voor het bedrijf om de eerste dop in de branche op de plank te leggen voor een commerciële consumententest in Spanje.

In 2021 introduceerde Aneto polymeren op basis van suikerriet in zowel doppen als coatings van verpakkingsmateriaal, waardoor het aandeel hernieuwbare materialen in hun producten toenam. Het testen van een papieren dop was de volgende logische stap om minder afhankelijk te worden van fossiele grondstoffen – en het heeft een reële impact.

Door de plastic dop te vervangen door een papieren alternatief, neemt het papiergehalte in de verpakking met 3% toe, wat nu ongeveer 73% van het totale verpakkingsgewicht vertegenwoordigt. Samen met de plantaardige polymeren die worden gebruikt in de coatings van het verpakkingsmateriaal en de hals van de opening, bedraagt het totale aandeel hernieuwbare materialen in de verpakking 87%. Dit betekent dat consumenten een hoog aandeel hernieuwbare materialen in hun verpakking krijgen, waardoor het gemakkelijker wordt om duurzamere keuzes te maken zonder in te leveren op gebruiksgemak.

“Duurzaamheid is voor ons niet alleen een commitment – het is een belangrijk onderdeel van ons DNA en onze merkidentiteit”, aldus Joaquim Jiménez Santamaria, CEO en Managing Director van Aneto Natural. “Wij behoorden tot de eerste merken in Spanje die plantaardige verpakkingen gebruikten en we zijn altijd op zoek naar manieren om onze impact op het milieu te verminderen.”

Voor de test werd gekozen voor de groentebouillon van Aneto. Dit product kent een constante vraag, het hele jaar door, waardoor het een ideale keuze is voor een gecontroleerde testproductie.

Wat zullen consumenten van de nieuwe dop vinden?

Een van de grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van nieuwe verpakkingsinnovaties is ervoor te zorgen dat deze werken zonder verstoringen te veroorzaken.

“De test geeft ons de kans om te zien hoe consumenten reageren”, zegt Aldo. “En om ervoor te zorgen dat wat we hebben ontwikkeld net zo goed presteert als traditionele doppen.”

De dop moet bestand zijn tegen vocht, temperatuurverschillen en transportstress, en tegelijkertijd de productkwaliteit behouden.

“Een van onze topprioriteiten is ervoor te zorgen dat de dop aan dezelfde prestatie-eisen voldoet als plastic doppen”, zegt Pietro. “Hij moet gemakkelijk te openen, hersluitbaar en duurzaam zijn.”

Om dit te garanderen, is de dop getest volgens de normen en protocollen van Tetra Pak om de integriteit van de verpakking, de veerkracht van het materiaal en de recyclebaarheid te evalueren.

Want zoals Pietro aangeeft, gaat het hier niet om zomaar een kleine aanpassing in de verpakking – het is een fundamentele verandering in de sluitingstechnologie.

“Zoals bij elke nieuwe innovatie moet de productie in de loop van de tijd worden opgeschaald”, zegt Pietro. “Naarmate we het proces verfijnen en de productie optimaliseren, wordt de technologie toegankelijker voor de hele industrie.”

Papier biedt potentieel voor een verschuiving in de industrie

De papieren dop maakt deel uit van een grotere beweging, die snel aan populariteit wint.

“De trend naar papieren verpakkingen neemt toe”, zegt Aldo. “Elke stap maakt een verschil en brengt ons dichter bij een koolstofarme, volledig hernieuwbare verpakking. Alleen al in de EU verkopen we meer dan 16 miljard kartonnen verpakkingen met doppen. Stel je dus eens voor wat de impact op plasticreductie zou zijn als zelfs maar een fractie daarvan zou overstappen op papieren doppen.”

Voor Aneto versterkt deze samenwerking hun leiderschapsrol op het gebied van duurzame verpakkingen, een traject dat ze al jaren doorlopen.

“We zijn er trots op hieraan deel te nemen”, zegt Joaquim. “Voor ons gaat het om meer dan alleen innovatie – het gaat erom trouw te blijven aan onze waarden en te laten zien wat mogelijk is.”

Aldo, Pietro en de rest van het team blijven materialen en de hele levenscyclus van verpakkingen heroverwegen. “Wij richten ons op het creëren van oplossingen die uitsluitend zijn gemaakt van verantwoord verkregen, hernieuwbare of gerecyclede materialen en die volledig recyclebaar zijn”, aldus Aldo.

De reis naar ‘s werelds meest duurzame verpakking gaat door. En hoewel de limiet misschien klein is, kan de impact ervan allesbehalve klein zijn.

Ontdek meer over de anatomie van onze kartonnen verpakkingen.