Hoe kunnen ondernemers meer waarde uit data halen? En waar moet je als ondernemer beginnen om hiermee geld te verdienen? Het recent opgerichte Data Value Center Smart Industry in Brabant gaat ondernemers hier op een laagdrempelige manier mee helpen. Ook in de procesindustrie, stelt coördinator Gerard Blom van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM).

De projecten om meer kennis over data te verwerven en deze te verwaarden schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Zo zijn er al 39 zogeheten field labs, proeftuinen voor smart technologie, die de samenwerking tussen bedrijven en kennisinstituten moeten bevorderen. En in Almere is al enige tijd het Big Data Value Center actief: een open innovatieplatform waar ondernemers onder meer kunnen experimenteren met de mogelijkheden van (big) data.

Nieuw initiatief
Hier is nu een nieuw initiatief bijgekomen: het Data Value Center Smart Industry (DVC-SI). Tijdens het nationale Smart Industry Jaarevent op 18 maart gaven de oprichters met een informatiesessie de aftrap voor de nieuwe, vooralsnog virtuele organisatie. De provincie Noord-Brabant en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de grondleggers van het Brabantse initiatief, ondersteunen het Data Value Center de eerste twee jaar met een bedrag van één miljoen euro. De oprichtende partijen, BOM, JADS, TNO, FME, Metaalunie, SURF, Brainport Development en Brainport Industries, investeren eenzelfde bedrag en brengen hun kennis en kunde in.

Laagdrempelige manier
Doel is om ondernemers op een laagdrempelige manier te helpen om geld met data te verdienen. Blom: “Ondernemers kunnen bij het DVC-SI terecht voor voorlichting en workshops over de mogelijkheden van big data, open data en hun eigen data. Wanneer ze nu nog niets met data uit de eigen processen doen, willen wij ze de mogelijkheden laten zien. Zo kun je eigen data gebruiken om te voorspellen wanneer je bijvoorbeeld een pomp moet vervangen, het zogeheten predictive management.”
De eigen data kunnen ook leiden tot de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten voor klanten. Zo kunnen ondernemers bijvoorbeeld met sensoren de prestaties van machines en apparaten bij klanten monitoren, om zo een nog betere service te kunnen bieden.

Pay per use principe
Maar ook voor een quick scan, advies op maat en experimenten met nieuwe verdienmodellen, zijn ondernemers bij het DVC-SI aan het juiste adres. Hierbij gaat het volgens Blom niet zozeer om de verkoop van nieuwe producten, maar oplossingen, zoals het pay per use principe. In de nieuwe economie staat bezit immers niet meer centraal, maar het gebruik van diensten en producten. Zo heeft Uber al de wereld veroverd met zijn online taxiservice. Pay per use doet zijn intrede nu ook in andere sectoren. Blom: “Een oud maar mooi voorbeeld is een kopieermachine. De leverancier plaatst het bij een klant, maar die rekent af op basis van het aantal kopieën. Dat principe is elders ook mogelijk.”
Verder kan het DVC-SI ondernemers in contact brengen met leveranciers, consultants en kennisinstellingen, of ondersteuning bieden bij het vinden van partners voor samenwerkingsprojecten.

Meer informatie over de diensten van het nieuwe Data Value Center Smart Industry is hier te vinden.