Shell schakelt voor het 'honderden miljoenen' kostende mammoetproject veel lokale en regionale aannemers in (foto Shell).

Tussen nu en einde 2022 verdwijnen er 7000 tot 9000 banen bij Shell. Niet eerder stonden er zoveel banen op de tocht bij het concern.

Teveel lagen

Bij het concern werken wereldwijd 83.000 mensen. In Nederland zijn dat er 10.000. De reorganisatie moet zo’n 1,7 tot 2,1 miljard euro op jaarbasis gaan opleveren. Waar de banen precies zullen verdwijnen is nog niet duidelijk, hoewel CEO Ben van Beurden in een interview op de Shell website het volgende zegt:

We have looked closely at how we are organised and we feel that, in many places, we have too many layers in the company: too many levels between me, as the CEO, and the operators and technicians at our locations. We have also found that there are many people in the middle of our organisation who have a relatively small number of people reporting to them. In some cases there are good reasons for that, but as a principle we are looking to remove that complexity, and cost, so we can be the nimble, efficient and customer-focused company we need to be.

Tussen de CEO en de technici zitten dus teveel lagen. Die ‘complexiteit wil Shell graag verwijderen. Kennelijk zullen de meeste arbeidsplaatsen in die lagen worden geschrapt.

Lagere vraag

Hoewel het makkelijk is de oorzaak van de reorganisatie aan COVID te wijten, ligt dat iets genuanceerder. Shell haalt nog altijd het overgrote deel van de omzet uit de fossiele sector en is laat begonnen met het verduurzamingsproces. De olieprijs was al laag voor het uitbreken van de coronacrisis, maar door de crisis werd de vraag naar brandstof aanzienlijk lager. Voor Shell betekende dat simpelweg minder omzet.

Zowel FNV als CNV maken zich zorgen om hun leden. Het is niet waarschijnlijk dat er op korte termijn duidelijk wordt welke banen precies zullen verdwijnen. En omdat de reorganisatie tot het einde van 2022 zal duren, is de onzekerheid voor de werknemers langdurig van aard. Ook is niet duidelijk bij welke locatie banen zullen verdwijnen. Zo zou er bij de raffinaderijen in Moerdijk en Rotterdam juist geïnvesteerd worden.

Stap verder

Het nieuwe, afgeslankte Shell, moet in 2022 beter in staat zijn om in te springen op nieuwe markten. Voor ‘low-carbon’ producten moeten nieuwe markten worden gecreëerd, of ontsloten. En soms moet het bedrijf een stap verder gaan:

“Finally, we simply have to be better at making decarbonisation a reality in society and that means having a loud, clear voice. If we want to make hydrogen happen, for example, it is not going to be by just building the infrastructure and seeing what happens next. It is going to be by working with decision makers and policy makers so we can find ways forward: what legislation and standards need to be put in place, what bottlenecks need to be cleared.”