Verf- en coatingproducent AkzoNobel liet begin dit jaar na het uitbreken van de coronacrisis de winstdoelstelling los. In het begin van de crisis daalde de omzet van het bedrijf, dat toen net de chemietak had afgestoten, met 19 procent. Tegelijkertijd vond er in het ‘deco segment’, verf voor consumenten, een verschuiving plaats. “In de meeste Europese landen gingen de verkoopkanalen dicht. In Nederland bleven de bouwmarkten open en sloeg ineens iedereen aan het klussen”, vertelt Thierry Vanlancker, topman bij AkzoNobel. “In sommige landen hadden we dus een overschot aan product en in andere landen een tekort. De logistieke uitdaging was dan ook aanzienlijk.”

Poedercoatings

De afgelopen tijd is de vraag naar poedercoatings sterk toegenomen en daar profiteert de fabrikant van. “Poedercoatings zijn sterk, duurzaam en tegenwoordig eigenlijk net zo mooi als vloeibare coatings”, licht Vanlancker toe.

15 by 20

Het bedrijf zet, ondanks de tijdelijke dip door de coronacrisis, het eerder ingezette 15 by 20 principe (een programma dat in 2017 werd gelanceerd om de concurrentiepositie van de fabrikant op het oude niveau te krijgen) door en zal aan het einde van het jaar, ondanks het loslaten van de winstdoelstellingen, zeer waarschijnlijk toch de geplande winst kunnen noteren.