Eerder schreven we al over het opvallende nieuws dat de Duitse auto-industrie volgens de ABN langzaam uit het dal klimt. Trouw publiceerde gister een artikel waarin sectorbreed naar de Duitse industrie wordt gekeken.

Industriebreed geldt dat er in Duitsland minder bestellingen worden geplaatst en dat voorraden zich ophopen. In 2019 werden er 5,5% minder bestellingen geplaatst dan in het voorgaande jaar. Volgens de in Trouw geciteerde ING analist Carsten Brzeski is de terugval van de Duitse industrie sterker dan in 2018. Volgens de analist is de tegenstelling tussen enerzijds dunner wordende orderboeken en anderzijds de grote voorraden nog groter dan in 2012, toen het land aan de vooravond van een grote recessie stond.

Desondanks nam de afgelopen weken het vertrouwen onder Duitse ondernemingen juist iets toe en leek de auto-industrie weer iets aan te trekken. Volgens de ING lijkt dat sentiment niet in lijn te staan met de realiteit.

Waar de ABN optimistisch is over de Duitse auto-industrie, klopt dat volgende ING niet. De bank concludeert dat de industrie nog altijd worstelt met de overgang naar elektrisch rijden en bovendien hangen er nieuwe exportdreigingen vanuit de VS in de lucht. Een in Trouw geciteerd kredietverzekeraar, Atradius, voorspelt dat het aantal faillisementen in de auto-industrie, plus de gelieerde branches met twee tot drie procent zal toenemen.