Tankopslagbedrijf Vopak en het Duitse waterstofbedrijf Hydrogenious starten een joint venture in opslag, transport en levering van waterstof via waterstofdrager benzyltolueen. De bedrijven committeren zich via LOHC Logistix aan de bouw van een fabriek in Rotterdam die aanvankelijk per dag 1,5 ton waterstof kan ontkoppelen van deze drager. Wanneer het vergunningentraject succesvol is doorlopen, nemen de partijen een definitieve investeringsbeslissing.

Waterstof zal naar verwachting een dominante rol spelen in toekomstige energiesystemen. De door Hydrogenious ontwikkelde LOHC-technologie heeft een groot potentieel om de ontwikkeling van een internationale waterstofmarkt te helpen versnellen.

De LOHC-pionier uit Duitsland gebruikt immers de thermische olie benzyltolueen als vloeibare organische waterstofdrager (LOHC-BT). Die is volgens de betrokken partijen al goed ingeburgerd in de industrie als warmteoverdrachtsmedium. Ook heeft het ideale eigenschappen voor veilige behandeling in havens.

Naar een hoger niveau

LOHC Logistix heeft de ambitie om ‘waterstoflogistiek naar een hoger niveau te tillen’. Daarbij maakt het gebruik van de LOHC-techniek die Hydrogenious heeft ontwikkeld. Een LOHC (liquid organic hydrogen carrier) is een manier om transport en opslag van waterstof te vergemakkelijken door het te binden aan chemische verbinding, een waterstofdrager zoals een pasta of een olie.

Zonder zo’n drager is een temperatuur van -253 graden Celsius nodig om waterstof te vervoeren. Ter vergelijking: voor LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) is dat -160 graden Celsius. Daarnaast vergt de opslag van waterstof zonder drager tanks die een zeer hoge druk kunnen weerstaan. Met een LOHC is dit niet nodig, meldt Port of Rotterdam. 

Proefschaal

Hydrogenious LOHC Technologies verkocht de afgelopen jaren LOHC-systemen op proefschaal aan partners in verschillende landen, zoals Finland, Duitsland en de VS. Hydrogenious bevoorraadt via LOHC het waterstoftankstation Erlangen in Duitsland.

De joint venture LOHC Logistix GmbH, gevestigd in Duitsland, zal beide partijen ondersteunen om groene waterstof aan afnemers te leveren. Dat gebeurt met behulp van op LOHC gebaseerd transport per schip, trein, tanker, enz. Vopak raakte in 2019 als strategisch investeerder betrokken bij Hydrogenious LOHC Technologies (met een belang van circa 10 procent).