Wat gaat de Nederlandse industrie van de Duitse nieuwe klimaatplannen merken?

De nieuwe Duitse regering onder leiding van Scholz gaat in sneller tempo met klimaatverandering aan de slag. Wat zijn de plannen en wat gaat Nederland er van merken?

Waar er in Nederland in tijden van crisis records worden gebroken met betrekking tot de formatie van een nieuw kabinet, gaat dat in Duitsland heel anders. De plannen van de nieuwe regering van Olav Scholz liegen er niet om.

Plannen

Duitsland wil in 2045 klimaatneutraal zijn (EU wil 2050). Daarnaast zou Duitsland graag zien dat in 2030 alle koolcentrales al gesloten zijn, wil in 2030 80% van de gebruikte energie uit hernieuwbare bronnen laten komen, zou in 2030 op de Duitse Autobahn 15 miljoen elektrische auto’s laten rijden, gaat ruim 230 gigawatt aan energie uit wind en zon installeren, gaat fors investeren in waterstofinfra en wil 10 gigawatt aan elektrolyse fabrieken neerzetten. En dat is nog zeker niet alles.

ETS

Dat Duitsland ineens harder gaat lopen onder de nieuwe regering heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor andere Europese landen, waaronder Nederland. Bij de onderhandelingen over de Europese Green Deal was Duitsland tot voor kort een partij die veelal aan de rem trok. Onder de nieuwe regering wil Duitsland in 2045, in plaats van in 2050 klimaatneutraal zijn. Daarnaast pleit het land voor een invoering van een minimum prijs van 60 euro voor de uitstoot van 1 ton CO2 in het ETS-systeem. De huidige ETS waarde ligt op dit moment al hoger dan die 60 euro, maar de vraag van Duitsland om een minimumprijs zorgt voor een toename van de werkelijke ETS prijs. En een hogere ETS-prijs leidt ook in Nederland tot het aantrekkelijker worden van vergroenende investeringen.

Elektriciteitsnet

Ook voor de netbeheerders in Duitsland en Nederland hebben de beslissingen gevolgen. De enorme uitbreiding in zon- en windenergie maakt een verzwaring van het elektriciteitsnet noodzakelijk. Aangezien stroomnetten niet ophouden bij de landsgrenzen, en omdat Nederland rekening moet houden met leveringszekerheid, wordt het voor TenneT nu makkelijker om stroomnetten die de grens over gaan, te verzwaren. De Duitsers gaan overigens ook gascentrales bouwen die als backup moeten dienen voor de energievoorziening uit wind en zee. De gascentrales moeten op termijn ook weer op waterstof kunnen draaien.

Hoe de Duitsers de plannen gaan financieren is niet helemaal duidelijk. Er moet een meerjarig transitiefonds komen, maar de regering heeft ook aangegeven de belastingen en de staatsschuld niet te willen verhogen.