Containers stapelen zich op, wachttijden voor vervoer over zee nemen toe

In de haven van Rotterdam stonden vlak voor het weekend zo’n 1000 containers die door de douane moeten worden gecontroleerd op export naar Rusland. Na de coronacrisis en het drama in het Suezkanaal krijgen de containerterminals opnieuw te maken met grote uitdagingen. De wachttijden voor vervoer over zee nemen inmiddels toe.

De ketens in het zeevervoer waren nog niet helemaal hersteld van de pandemie en de crisis in het Suezkanaal. Sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne maken het opnieuw lastig om de logistiek op orde te krijgen. Daar komt nog bij dat door de krapte op de arbeidsmarkt er een tekort is aan laders en lossers.

Wachttijden

Vergeleken met februari zijn de wachttijden in export en overslag in havens in Noord-Europa met zo’n 40 procent toegenomen, zo meldt de ondernemersvereniging voor de handel en logistiek Evofenedex. In de Rotterdamse haven vallen die wachttijden nog mee, vertelt een woordvoerder. Ondanks de opeenstapeling van Russische containers gaat de export en overslag nog ‘gewoon door’.

Lange termijn

Maar voor de langere termijn maakt men zich in Rotterdam wel zorgen, laat Deltalinqs voorzitter Victor van der Chijs in een interview met de NOS weten. In het systeem van containeropslag en overslag is alles strak op elkaar afgestemd. Alle vertragingen in dat systeem hebben invloed op de daaropvolgende stap. Containers die nu bijvoorbeeld door de douane worden vrijgegeven voor export naar Rusland, kunnen wellicht überhaupt niet vervoerd worden. Grote rederijen zoals Maersk nemen geen nieuwe boekingen naar Rusland meer aan.

Boycot

Zo’n vijftien procent van de overslag is gerelateerd aan de handel met Rusland. Die bestaat echter vooral uit kolen, ruwe olie, olieproducten en lng. Op die producten is nog geen boycot afgekondigd. Mocht die er alsnog komen, zegt het havenbedrijf de gevolgen veel sterker te zullen merken.

Foto: Wikimedia Commons