DSM zet materialentak in verkoop en kiest voor voeding

materialentak
Impressie van het nieuwe global office van DSM in Maastricht (illustratie: DSM).

DSM zet zijn materialentak in de verkoop en gaat zich volledig richten op voeding, gezondheid en biowetenschap. Het bedrijf richt drie nieuwe businessgroepen op die op wetenschap gebaseerde, marktklare innovaties gaan ontwikkelen: de voedings-, drank- en huisdiervoedingsactiviteiten (goed voor meer dan 1 miljard euro omzet), de tak gezondheid en zorg (omzet circa 2,5 miljard euro) en tot slot de dierenvoeding en -welzijnsdivisie (omzet meer dan 3 miljard euro).

Het is volgens Trouw de zoveelste koerswijziging van het bedrijf dat in 1902 onder de naam Staatsmijnen in Limburg begon met het delven van steenkool. DSM heeft ruim zeventig jaar kunststoffen gemaakt en zal, als de verkoop slaagt, onder meer afscheid nemen van Dyneema, een ijzersterke vezel die onder meer in kogelwerende vesten en cockpitdeuren wordt gebruikt. De Limburger stelt dat volgens ingewijden het Amerikaanse DuPont de belangrijkste gegadigde is voor de koop van Dyneema.

Hoogwaardige kunststoffen

Ook de hoogwaardige kunststoffen (engineering plastics) voor met name de auto- en elektronica-industrie gaan in de verkoop. Vorig jaar is de materialentak al behoorlijk gedemonteerd. Een aantal bedrijfsonderdelen – waaronder de coatingsharsen, de solar-activiteiten en de recyclebare tapijten en matrassen – zijn voor een bedrag van 1,6 miljard euro verkocht aan de Duitse branchegenoot Covestro. 1850 medewerkers, van wie 80 in Geleen en zo’n 700 in Nederland, stapten automatisch mee over.

Schadelijke activiteiten afstoten

De voormalige CEO van DSM, Feike Sijbesma, legde twee jaar geleden de basis voor de transformatie. Hij vertelde toen tegen persbureau Bloomberg alle activiteiten te willen afstoten die schadelijk zijn voor het milieu. “Ik heb alles afgestoten of wil alles afstoten wat te maken heeft met het schaden van het milieu, puur plastic en bulkchemicaliën”, zo tekende Bloomberg op volgens 1Limburg. “Niets is taboe.”
Sijbesma maakte zich jarenlang hard voor duurzaamheid. Volgens hem kunnen bedrijven het zich niet permitteren om maatschappelijke trends en risico’s te negeren, omdat ze dan problemen kunnen krijgen met het aantrekken van talent of kunnen stuiten op consumenten die het bedrijf links laten liggen. “Dan verlies je je bestaansrecht.”

Drie businessgroepen

DSM gaat zich alleen nog richten op de productie van ingrediënten voor voedingsmiddelen voor mens en dier, bestanddelen voor farmaproducten en producten voor persoonlijke verzorging. Daarom komen er drie nieuwe businessgroepen. Door de samenwerking met het DSM Innovation Center zijn de groepen volgens DSM volledig toegerust om snel impactvolle, op wetenschap gebaseerde, marktklare innovaties te ontwikkelen.

De nieuwe businessgroepen zijn:

• Een Food & Beverage businessgroep die de activiteiten in voeding, dranken en huisdieren van de huidige DSM Food Specialties en DSM Nutritional Products divisies combineert. Deze businessgroep, met meer dan €1 miljard omzet, ontwikkelt duurzame smaak-, textuur- en gezondheidsoplossingen. Het portfolio van de businessgroep omvat innovaties zoals Eversweet ™, een natuurlijke, calorievrije zoetstof, en CanolaPRO®, een plantaardig eiwitalternatief. Het zal ook de thuisbasis zijn voor de op zuivel gebaseerde smaakstoffen van First Choice Ingredients, in afwachting van de wettelijke goedkeuring van deze onlangs aangekondigde acquisitie.

• Een Health, Nutrition & Care businessgroep met ongeveer €2,5 miljard aan omzet, met als doel de groeiende wereldbevolking gezond te houden door middel van voeding en zorg. Deze businessgroep biedt voeding voor en tijdens zwangerschap, voor pasgeboren en jonge kinderen, voedingssupplementen, farma, medische voeding, persoonlijke verzorging, geurstoffen, biomedische materialen en betere voeding voor de meest kwetsbare groepen. Het omvat een innovatieportfolio, waaronder ampli-D®, de snelwerkende en krachtige vorm van vitamine D, een uitgebreid portfolio van lipiden van algen, gepersonaliseerde voedingsinitiatieven zoals Hologram Sciences, evenals Glycom, ’s werelds toonaangevende leverancier van HMO-prebiotica.

• Een Animal Nutrition & Health businessgroep, met meer dan €3 miljard omzet. Deze businessgroep richt zich op een duurzame productie van dierlijke eiwitten. Het omvat producten zoals vitaminen en carotenoïden, de onlangs overgenomen Erber Group, een van ’s werelds grootste leveranciers van eubiotica en marktleider in mycotoxine risicobeheer, evenals een breed scala aan impactvolle innovaties zoals methaanremmer Bovaer® en Veramaris, het op algen gebaseerd alternatief voor visolie. Deze businessgroep omvat ook precisie-initiatieven met datagestuurde instrumenten voor boeren zoals Sustell™ en voor dierenartsen en diergezondheidsdeskundigen, zoals Verax.

Grotendeels weg uit Limburg

De transformatie betekent dat DSM zich grotendeels uit Limburg terugtrekt. Er blijven volgens De Limburger straks na de transformatie nog wat activiteiten bij DSM Nutritional Products in Venlo over. En er komt een nieuw wereldwijd hoofdkantoor in Maastricht voor ruim 700 medewerkers. Maar verder zijn de activiteiten redelijk beperkt.

De afsplitsing van de materialentak door DSM hoeft geen slechte ontwikkeling te zijn, meent onderhandelaar Ed Leunissen van CNV Vakmensen. „Maar we houden wel de vinger aan de pols voor de honderden werknemers die nu bij de materialendivisie werken en die de komende tijd moeten afwachten hoe het verdergaat. De arbeidsvoorwaarden bij DSM zijn goed en dat moet wel zo blijven.”
Volgens Leunissen kan een eventuele verkoop wel enige tijd duren. „Dat betekent voor de werknemers nog een tijdlang onzekerheid. Maar op dit moment zijn er nog geen grote zorgen. Het gaat om sterke onderdelen, die onder een nieuwe eigenaar een goede toekomst kunnen hebben. We gaan het proces goed volgen. Waar wij als vakbond vooral op zullen letten, is het behoud van Nederlandse werkgelegenheid en de garantie dat de mensen wel hun huidige arbeidsvoorwaarden houden.”

 

Meer industrie nieuws