Grondstoffenprijzen zijn soms verdubbeld, maar ABN verwacht stabilisatie

De grondstoffenprijzen zijn ongekend hoog door de op (bijna) volle toeren draaiende industrie. Waar bij het uitbreken van de coronacrisis de huishoudens ineens aan het hamsteren sloegen, is nu de industrie grote hoeveelheden grondstoffen aan het inslaan.

‘De mondialisering wreekt zich in economisch herstel: prijsexplosie grondstoffen kan leiden tot ‘bloedbad’ onder mkb-bedrijven’ kopte de Volkskrant eind maart. Grondstoffenprijzen stijgen sinds enkele maanden in rap tempo. Onder andere voor granulaatkorrels, papierpulp en polysiclium.

Prijzen aanpassen

En sinds eind maart zijn de grondstoffenprijzen alleen maar harder gestegen. Waar sommige producten enkele procenten duurder zijn geworden, zijn andere productsoorten tien of zelfs twintig procent in prijs gestegen en in enkele gevallen zelfs verdubbeld. “Normaal gesproken zijn mijn offertes voor de klant enkele maanden geldig, maar nu moet ik elke week echt weer de prijzen aanpassen”, zegt een vertegenwoordiger van een bedrijf dat slangen produceert voor vloerverwarmingsystemen.

Record

De inkoopmanagersindex bereikte over mei opnieuw een record: 69,4 punten. In een interview met het AD vertelt ABN-AMRO sectoreconoom Albert Jan Swart dat de benutting van de productiecapaciteit inmiddels op 84% staat. Dat is tevens – zo ongeveer- de maximale capaciteit. Bovendien neemt het aantal nieuwe orders nog altijd toe.

Inslaan

Vanwege die grote hoeveelheid uitstaande orders en de tekorten op de grondstoffenmarkt, slaan veel bedrijven preventief extra grondstoffen in. Verhalen over tekorten aan computerchips en productielijnen die daardoor stil komen te vallen, vormen een extra incentive om te voorkomen dat er geld blijft liggen door een tekort aan grondstoffen. En dankzij de lage rente kan de aanschaf van grondstoffen ook relatief voordelig gefinancierd worden.

Afvlakken

Op korte termijn verwacht Swart geen stabilisatie of daling van de grondstoffenprijzen, maar in de loop van het jaar zouden de prijzen wel moeten stabiliseren. Enerzijds door het afvlakken van de vraag naar producten en dus grondstoffen, anderzijds doordat andere landen nu nog niet op volle sterkte produceren. Als de vraag afvlakt en het aanbod weer toeneemt, zullen de prijsstijging ook afvlakken.

10.000 euro

Ook de sterk ontregelde containervaart zal in de loop van het jaar weer enigszins op orde komen en daardoor zullen de transportprijzen ook weer dalen. Door het uitbreken van de pandemie en de disruptie in de ketens, belandden veel containers op de verkeerde plekken.  Toen vorig jaar de handel weer aantrok werden weliswaar containers vol goederen naar Europa en de VS verscheept, maar gingen lege container niet mee terug naar Azië. Waar het versturen van een container normaliter zo’n 2000 euro kostte, liep die prijs op tot over de 10.000 euro.