Waar de Duitse auto-industrie moeite heeft overeind te blijven, mede door de late instap in het elektrisch rijden, werd afgelopen week bekend dat Tesla een gigantische fabriek in Duitsland gaat neerzetten. In de nieuwe fabriek, ten zuiden van Berlijn, zullen accu’s, aandrijflijnen, maar ook complete auto’s worden geproduceerd.

De Nederlandse vestiging van Tesla kan nauwelijks de naam ‘fabriek’ dragen: in de Tilburgse productielocatie worden alleen Tesla geassembleerd die al bijna af zijn. Door in Nederland de laatste handelingen aan de auto’s te verrichten, worden importheffingen voorkomen.

In Duitsland is dat dus heel anders: daar worden vanaf 2021 complete auto’s geproduceerd. Hoewel CEO’s bij Duitse automerken de komst van Tesla met lede ogen tegemoet zullen zien, is het voor de lokale economie goed nieuws. In de nieuwe fabriek kunnen namelijk tussen de 6 en 7000 mensen aan het werk gaan.

Wat de komst voor Duitse en Nederlandse toeleveranciers gaat betekenen, is onduidelijk. Tesla maakt, meer dan andere autofabrikanten, veel onderdelen in huis. Toch zijn er ook onderdelen in bestaande Tesla modellen die door externe (Europese) leveranciers worden vervaardigd. Zo wordt de richtingaanwijzer in het S model door Mercedes geproduceerd. Andere toeleveranciers zijn AGC Automotive (ruiten), Brembo (remmen), Inteva Products (dashboards) ZF Lenksysteme (stuurbekrachtiging) en anderen.

Bij Volkswagen worden inmiddels alle zeilen bijgezet. In Zwickau zijn de Duitsers afgelopen maand begonnen met de productie van de (volledig) elektrische variant van de VW Golf.