De Nederlandse (proces)industrie krijgt de komende jaren te maken met enorme uitdagingen op het gebied van CO2-reductie. Maar de procesindustrie is niet de enige sector waar het roer om moet. In de auto-industrie moet het nog veel sneller gaan gebeuren. VW-topman Herbert Diess waarschuwt in een interview met de Süddeutsche Zeitung dat de politiek de Duitse auto-industrie met hun ‘gestunt’ de afgrond in kan storen.
Terwijl de (Nederlandse) oil&gas al rekening houdt met sterk teruglopende omzet voor de komende jaren en vrijwel alle automerken inmiddels elektrische auto’s produceren, is de diesel de komende tien jaar nog altijd nodig. Volgens de Duitse VW-topman kan de elektrische auto nog altijd niet concurreren met diesel als het gaat om actieradius. Overschakelen op elektrisch vervoer betekent volgens Diess een overstap op kolenenergie. “Voor de productie van een accu voor een elektrische auto hebben we al vijf ton CO2 uitgestoten. Als je vervolgens dan ook nog gaat rijden op kolenstroom, is elektrische mobiliteit complete waanzin.”
Desalniettemin is VW zwaar aan het investeren in elektrische mobiliteit. Zowel Audi als VW kwamen de afgelopen jaren zwaar onder vuur te liggen, nadat bleek dat er bewust werd gesjoemeld met auto’s om de uitstoot tijdens tests te manipuleren. VW investeerde in de plant in Wolfsberg onlangs 400 miljoen euro om van kolen op gas over te gaan. Daarnaast werd nog eens 34 miljard euro geïnvesteerd in oplossingen op het gebied van elektrische mobiliteit.
Volgens Diess kunnen politieke maatregelen de Duitse auto-industrie de das omdoen. “Kijk maar naar wat er in Groot-Brittannië is gebeurd. Daar is nauwelijks nog iets over van de auto-industrie.”