Conceptontwerp Battolyser Systems. Foto: Kraaijvanger Architects

De haven van Rotterdam krijg mogelijk de eerste grote Battolyser-fabriek ter wereld. Het eerste geïntegreerde batterij-elektrolysesysteem ter wereld kan bij lage stroomprijzen waterstof uit zon en wind produceren en bij hoge prijzen elektriciteit leveren aan het net. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de stijgende vraag naar groene waterstof en energieopslag. Komend jaar valt de definitieve investeringsbeslissing.

De 1 GW per jaar Battolyser fabriek komt in een industrieel gebied in het hart van Rotterdam. De ontwikkelkosten van de 14,000 m2 productiefaciliteit, compleet met kantoor en laboratoria, zijn geschat op 100 miljoen euro. Wanneer de plant volledig operationeel is zijn er zo’n 700 directe werknemers nodig. Daarnaast creëert het bedrijf nog eens vier keer zo veel indirecte banen bij toeleveranciers.

Uitvinding Fokko Mulder

De technologie is uitgevonden door prof. dr. Fokko Mulder en zijn onderzoeksteam van de TU Delft. De battolyser is in feite een elektrolyser met nikkel-ijzer elektroden zoals in de Edison-batterij van ruim 100 jaar geleden. Nadelen van deze Edison-batterij waren de waterstofverliezen tijdens het laden en de lagere bruikbare capaciteit.

Hoog rendement

De battolyser benut juist de waterstofproductie en verbetert ook de batterijcapaciteit. Volledig opgeladen functioneert de battolyser als elektrolyser die met een hoog rendement waterstof produceert uit water en elektriciteit. Op het moment dat er een tekort is aan elektriciteit voedt de battolyser het net als een batterij.

Waterstofhub

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam stelt dat bedrijven als Battolyser Systems nodig zijn om bij te dragen aan de transitie in de haven. Rotterdam positioneert zich immers als dé waterstofhub van Europa. Duitsland en Nederland zijn respectievelijk de grootste en op een na grootste waterstof gebruikers van Europa. Beide hebben grootschalige plannen voor groene waterstof die in Rotterdamse haven wordt gemaakt, geïmporteerd en/of verbruikt.

Ankerpunt

De Battolyser-fabriek moet volgens hem in dit industriële ecosysteem een ankerpunt worden voor bedrijven die een toeleveringsketen voor de productie van apparatuur willen opbouwen. Bedrijven in de haven zijn volgens Castelein al druk bezig projecten te realiseren op het gebied van productie, import, transport, opslag en gebruik van groene waterstof. “Met deze fabriek voegen we aan dat aanbod de productie van apparatuur voor groene waterstof toe. Dit helpt de haven enorm vooruit in het continue streven duurzame industrieën voor de toekomst te faciliteren en de CO2-emissies te reduceren.”

Constructieve gesprekken

De fabriek, die ook dienst zal doen als hoofdkantoor en R&D-centrum van Battolyser Systems, gaat in de tweede helft van 2024 open. Komend jaar valt de definitieve investeringsbeslissing. Er zijn particuliere en publieke investeringen nodig om internationaal te kunnen concurreren. “We voeren constructieve gesprekken met de Nederlandse overheid en EU-instellingen.  En we hebben er alle vertrouwen in dat we samen de benodigde financiering binnen kunnen halen”, zegt Mattijs Slee, CEO van Battolyser Systems.

Technische mensen 

Een van de grootste uitdagingen voor Battolyser is het vinden van voldoende technische mensen, gaf Maarten van Heel, Head of Projects & Engineering bij het bedrijf eerder in een artikel in Process Control aan. Hij riep de lezers op om te overwegen of ze interesse hebben in carrière bij een echt Nederlands bedrijf dat een verschil kan maken in de energietransitie. “We zoeken elektrochemici, proces operators en allerlei andere soorten technici. We zullen in korte tijd naar een personeelsbestand van een paar honderd mensen gaan groeien om Battolysers te kunnen bouwen.”