DSM: ‘corona-effect’ is er uit

DSM presenteerde recent spectaculaire resultaten over het eerste kwartaal van 2021. De omzet van het bedrijf groeide met 7 procent naar 2,2 miljard euro. Beursanalist Corné van Zeijl vertelde in Limburg 1 Radio dat het ‘corona-effect’ er volledig uit lijkt te zijn.

DSM had vorig jaar tijdens het uitbreken van de coronacrisis te kampen met een sterke terugval in de vraag naar materialen. De auto-industrie, die al voor de pandemie er niet al te best voorstond, kreeg een extra tik door de nieuwe crisis. DSM wist de verliezen te beperken door een toename in de vraag naar voedingsmiddelen en (vooral) voedingssupplementen.

Het eerste kwartaal van 2021 laat echter over de gehele linie een spectaculaire groei zien. De voedingsmiddelentak blijft gestaag groeien, maar opvallend is de toegenomen vraag naar vezels en producten. Volgens DSM is die laatste vraag te verklaren door het feit dat (industriële) ondernemers weer voorraden aanleggen voor hun productieprocessen.

De omzet van DSM steeg met 7 procent naar 2,2 miljard euro. De totale winst over Q1 kwam uit op 441 miljoen euro en dat is een stijging van maar liefst 13 procent.