Zeer recent schreven we nog dat Brussel bang is voor het weglekken van industriële verduurzaming naar de VS. Ook voor de Duitse auto-industrie wordt het steeds verleidelijker om te verkassen naar de VS.

Met de Inflation Reduction Act maakte Joe Biden in één keer 370 miljard dollar beschikbaar voor het vergroenen van de industrie. Voor de basisindustrie wordt het daarom steeds interessanter om de grote oversteek te wagen. Lagere energietarieven en hogere subsidies maken het makkelijker om winstgevend te produceren.

7000 dollar

Ook in Duitsland maken ze zich zorgen over het verdwijnen van een industrie die een enorm verduurzamingspotentieel heeft. Amerikanen kunnen namelijk als onderdeel van het pakket van Biden aanspraak maken op een subsidie van 7000 dollar op een elektrische auto. Voorwaarde is wel dat die auto in de VS is geproduceerd, dat die voor het grootste deel uit Amerikaanse onderdelen en uit Amerikaanse batterijen bestaat.

Kansloos

Voor de Duitse autofabrikant VW is de VS het grootste afzetland. Elektrische auto’s naar de VS importeren wordt door de Inflation Reduction Act een bijna kansloze onderneming. Auto’s produceren in de VS wordt ineens een interessante optie. Lagere energietarieven en ook nog eens subsidies voor particulieren die een elektrische auto willen aanschaffen.

Verruimen

Duitse politici maken zich zorgen. Als Europese subsidies, vergelijkbaar met de Amerikaanse, zouden uitblijven, is het vertrek van diverse bedrijven een realistisch scenario. De Duitse minister van financiën Gornig ziet geen brood in een gezamenlijk fonds voor dit soort specifieke subsidies, maar pleit voor het verruimen van de staatssteun, net als Ursula von der Leyen recent al deed.